Het échte conflict: nog steeds tussen wetenschap en religieHet idee dat wetenschap en religie met elkaar in conflict zijn, is een idee dat onder veel mensen leeft. Het wordt verkondigd door wetenschappers als Richard Dawkins en Dick Swaab in populairwetenschappelijke werken, maar ook doorwrochter door filosofen als Herman Philipse (2012). Ook ik heb deze stelling verdedigd (Klink, 2012). Volgens de invloedrijke christelijke godsdienstfilosoof Alvin Plantina is deze stelling echter onhoudbaar. Het conflict tussen religie en wetenschap is volgens hem oppervlakkig en ogenschijnlijk; het échte conflict zit tussen wetenschap en naturalisme, de filosofische opvatting dat het bovennatuurlijke niet bestaat – God incluis. Dit verdedigt hij in Where the Conflict Really Lies: Science, Religion, and Naturalism (Oxford UP, 2011), in het Nederlands vertaald als Het echte conflict: wetenschap, religie en naturalisme (Buijten en Schipperheijn, 2014). Citaten in deze recensie komen uit deze vertaling. De Nederlands filosoof en aanhanger van Plantinga’s gedachtegoed René van Woudenberg schrijft in het Ten geleide dat het boek glashelder, argumentatief en analytisch erg sterk, goed gedocumenteerd en met humor en gratie geschreven is. Ik denk daar anders over.
God uit NederlandRecentelijk is de uitkomst van een groot onderzoek verschenen over het geloof in Nederland in het boek God in Nederland (Ten have, 2016). De onderzoekers Ton Bernts (Radboud Universiteit) en Joantine Berghuijs (Vrije Universiteit) hebben gekeken naar godsdienstige veranderingen in Nederland tussen 1966 en 2015. Ze hebben zich hierbij vooral gericht op de christelijke godsdienst. De 5% moslims en 1,5% hindoes of boeddhisten zijn niet verder onderzocht. Wel merken de onderzoekers hierover op dat onder moslims nauwelijks secularisering optreedt en dat boeddhisme aan populariteit wint onder autochtone Nederlanders. Het boek bevat een schat aan informatie over de godsdienstige veranderingen. Ik beperkt me hier tot de belangrijkste conclusies. Problemen met de islamWe leven in een tijd waarin we in West-Europa meer met de islam te maken hebben dan ooit. Het islamitisch terrorisme is een groeiend probleem dat steeds dichter bij huis komt. Islamitische staat (IS) heeft naar eigen zeggen een kalifaat gesticht, en dat heeft grote gevolgen voor de wereldpolitiek. Mede daardoor komen grote groepen vluchtelingen naar Europa, veelal met een islamitische achtergrond. Het is daarom van belang om het nodige te weten over deze islam: wat zijn de bronnen van deze godsdienst, wat geloven moslims en in hoeverre is dat te rijmen met mensenrechten en een democratische rechtsstaat? Dit zijn onderwerpen waarover zeer veel geschreven is, van orthodoxe moslims tot ongelovige westerse academici, en van populistische politici tot genuanceerde opiniemakers. Hierdoor is een zeer groot veld aan opvattingen ontstaan, waarvan vaak de uitersten de meeste (media-)aandacht krijgen. Wat is hiervan waar? Is deze religie echt zo problematisch als zij soms wordt voorgesteld? In hoeverre is de islam te verenigen met democratie en mensenrechten?
Gezocht: jonge atheïsten/agnosten voor een levensverhaal-interviewGezocht: jonge atheïsten/agnosten die mee will werken aan een levensverhaal-interview. Het interview duurt ongeveer twee uur en is voor een onderzoeksproject aan de Universiteit van Amsterdam. Ben je tussen de 20-30 jaar en heb je een hbo-achtergrond? En lijkt het je leuk om mee te doen? Neem dan contact op via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..Alvast bedankt! Judith Sudhölter Charlie Hebdo - 1 jaar na datoVandaag is het een jaar geleden dat religieuze fanatici een gruwelijke aanslag pleegden op Charlie Hebdo. Juist in deze tijd is vrijheid van meningsuiting en religiekritiek belangrijker dan ooit, ook als die door sommigen als kwetsend wordt ervaren.
|
Wie zijn er online?We hebben 50 gasten en geen leden online Geef je mening
Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?
Bekende atheïsten![]() CitaatOnly because the people see ~ Lucretius, 60 v. Chr. |
Het échte conflict: nog steeds tussen wetenschap en religie
God uit Nederland
Recentelijk is de uitkomst van een groot onderzoek verschenen over het geloof in Nederland in het boek God in Nederland (Ten have, 2016). De onderzoekers Ton Bernts (Radboud Universiteit) en Joantine Berghuijs (Vrije Universiteit) hebben gekeken naar godsdienstige veranderingen in Nederland tussen 1966 en 2015. Ze hebben zich hierbij vooral gericht op de christelijke godsdienst. De 5% moslims en 1,5% hindoes of boeddhisten zijn niet verder onderzocht. Wel merken de onderzoekers hierover op dat onder moslims nauwelijks secularisering optreedt en dat boeddhisme aan populariteit wint onder autochtone Nederlanders. Het boek bevat een schat aan informatie over de godsdienstige veranderingen. Ik beperkt me hier tot de belangrijkste conclusies.
Problemen met de islam
Gezocht: jonge atheïsten/agnosten voor een levensverhaal-interview
Gezocht: jonge atheïsten/agnosten die mee will werken aan een levensverhaal-interview. Het interview duurt ongeveer twee uur en is voor een onderzoeksproject aan de Universiteit van Amsterdam. Ben je tussen de 20-30 jaar en heb je een hbo-achtergrond? En lijkt het je leuk om mee te doen? Neem dan contact op via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..Charlie Hebdo - 1 jaar na dato
Vandaag is het een jaar geleden dat religieuze fanatici een gruwelijke aanslag pleegden op Charlie Hebdo. Juist in deze tijd is vrijheid van meningsuiting en religiekritiek belangrijker dan ooit, ook als die door sommigen als kwetsend wordt ervaren.
Wie zijn er online?
We hebben 50 gasten en geen leden online
Geef je mening
Bekende atheïsten

Citaat
Only because the people see
So much in land and sky
For which they do not know the cause,
They think Divinities are working there.
If they could but see that
Nothing can be created from nothing,
Then they would advance one more step
Toward the answer that they seek:
Those eternal elements became
Everything that is,
Without interference from Gods.
~ Lucretius, 60 v. Chr.