Anoniem schreef op 24 juli 2009:

Beste Bart,

Ook ik geloof niet in een God die de boel regelt en aanstuurt, maar in evolutie. Jouw site spreekt mij aan omdat ik regelmatig met "streng" gelovigen in discussie ben en ik door drogredenen van mijn gesprekspartner vaak met de bek vol tanden sta. Nu heb ik weer inspiratie wat argumentatie betreft om te onderbouwen dat God niet bestaat voor mij. Nu zit er in mij een bepaalde tegentrijdigheid, ik geloof namelijk wel dat er meer is tussen hemel en aarde. Energieën of hoe je het ook noemen wilt. Ik heb zelfs een aantal jaren geleden met een paar mensen (die ik volledig vertrouw!), die dat vaker deden, bord en kruis gedaan en dat was een zeer bizarre ervaring! De stok rustte op onze vingertoppen (4 man aan een tafel met het bord op tafel) en bewoog zich over een bord met letters en tikte de letters aan. Een vijfde persoon schreef de letters op en dit vormde een verhaal. De teksten waren heel erg persoonlijk, inclusief namen en details van dingen die we hadden meegemaakt. Mijn man is de gootste ongelovige  en sceptici die ik ken en die was er ook bij en kon niet anders dan concluderen dat dit toch echt allemaal gebeurde onder onze neus.
Kortom, ik geloof niet dat als je dood bent dat het een definitief einde is.
Op jouw site lees ik hier niets over. Betekent dit dat een Atheist sowieso niet gelooft in meer tussen hemel en aarde? Of mensen met paranormale gaven? Of kan dit wel samen gaan?

Groet, anoniem  

 

Reactie:

Beste anoniem,

Een atheïst is iemand die niet gelooft in het bestaan van god(en). Dit zegt dus in principe niets over het bestaan van andere vermeende bovennatuurlijke/paranormale zaken. Iemand die helemaal niet gelooft dat er zoiets als het bovennatuurlijke bestaat, wordt een naturalist genoemd (of nog preciezer: een metafysisch of ontologisch naturalist). Een naturalist is per definitie een atheïst (want goden zijn bovennatuurlijk), maar een atheïst niet per definitie een naturalist. Wel zijn heel veel atheïsten naturalisten of staan ze erg sceptisch tegenover bovennatuurlijke zaken, maar niet allemaal. Jij zou dan dus een atheïst zijn, maar geen naturalist. 

Ik ben zelf een naturalist en geloof dus niet dat het bovennatuurlijke bestaat. Ik heb aardig wat over vermeende bewijzen voor het bestaan van het bovennatuurlijke gelezen en gehoord, maar ben nog nooit een overtuigend bewijs tegengekomen. Vaak lijkt iets op het eerste gezicht bovennatuurlijk, maar blijkt het bij nader inzien toch om aardse zaken te gaan. "Bord en kruis" ken ik niet, maar het lijkt op glaasje draaien of het ouijabord. Het schijnbare bovennatuurlijke effect wordt veroorzaakt door onbewuste handelingen. Zie ook hier hoe twee goochelaars demonstreren dat het aardse fenomenen zijn. Bedenk ook dat het feit dat iemand betrouwbaar is, niet wil zeggen dat het klopt wat diegene zegt. Iemand kan immers te goeder trouw iets zeggen wat onwaar is. Vaak kun je op internet aardse verklaringen vinden voor vermeende bovennatuurlijke fenomenen. 

Met vriendelijke groet,

Bart Klink

 

Wie zijn er online?

We hebben 55 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Ellen JohnsonEllen Johnson, President van de organisatie American Atheists van 1995 tot 2008, activiste voor de rechten van atheïsten en scheiding van kerk en staat in de Verenigde Staten.

Citaat

Religion is based, I think, primarily and mainly upon fear. It is partly the terror of the unknown and partly, as I have said, the wish to feel that you have a kind of elder brother who will stand by you in all your troubles and disputes. Fear is the basis of the whole thing -- fear of the mysterious, fear of defeat, fear of death. Fear is the parent of cruelty, and therefore it is no wonder if cruelty and religion have gone hand in hand. It is because fear is at the basis of those two things. In this world we can now begin a little to understand things, and a little to master them by help of science, which has forced its way step by step against the Christian religion, against the churches, and against the opposition of all the old precepts. Science can help us to get over this craven fear in which mankind has lived for so many generations. Science can teach us, and I think our own hearts can teach us, no longer to look around for imaginary supports, no longer to invent allies in the sky, but rather to look to our own efforts here below to make this world a better place to live in, instead of the sort of place that the churches in all these centuries have made it.

~ Bertrand Russell

Anoniem schreef op 24 juli 2009:

Beste Bart,

Ook ik geloof niet in een God die de boel regelt en aanstuurt, maar in evolutie. Jouw site spreekt mij aan omdat ik regelmatig met "streng" gelovigen in discussie ben en ik door drogredenen van mijn gesprekspartner vaak met de bek vol tanden sta. Nu heb ik weer inspiratie wat argumentatie betreft om te onderbouwen dat God niet bestaat voor mij. Nu zit er in mij een bepaalde tegentrijdigheid, ik geloof namelijk wel dat er meer is tussen hemel en aarde. Energieën of hoe je het ook noemen wilt. Ik heb zelfs een aantal jaren geleden met een paar mensen (die ik volledig vertrouw!), die dat vaker deden, bord en kruis gedaan en dat was een zeer bizarre ervaring! De stok rustte op onze vingertoppen (4 man aan een tafel met het bord op tafel) en bewoog zich over een bord met letters en tikte de letters aan. Een vijfde persoon schreef de letters op en dit vormde een verhaal. De teksten waren heel erg persoonlijk, inclusief namen en details van dingen die we hadden meegemaakt. Mijn man is de gootste ongelovige  en sceptici die ik ken en die was er ook bij en kon niet anders dan concluderen dat dit toch echt allemaal gebeurde onder onze neus.
Kortom, ik geloof niet dat als je dood bent dat het een definitief einde is.
Op jouw site lees ik hier niets over. Betekent dit dat een Atheist sowieso niet gelooft in meer tussen hemel en aarde? Of mensen met paranormale gaven? Of kan dit wel samen gaan?

Groet, anoniem  

 

Reactie:

Beste anoniem,

Een atheïst is iemand die niet gelooft in het bestaan van god(en). Dit zegt dus in principe niets over het bestaan van andere vermeende bovennatuurlijke/paranormale zaken. Iemand die helemaal niet gelooft dat er zoiets als het bovennatuurlijke bestaat, wordt een naturalist genoemd (of nog preciezer: een metafysisch of ontologisch naturalist). Een naturalist is per definitie een atheïst (want goden zijn bovennatuurlijk), maar een atheïst niet per definitie een naturalist. Wel zijn heel veel atheïsten naturalisten of staan ze erg sceptisch tegenover bovennatuurlijke zaken, maar niet allemaal. Jij zou dan dus een atheïst zijn, maar geen naturalist. 

Ik ben zelf een naturalist en geloof dus niet dat het bovennatuurlijke bestaat. Ik heb aardig wat over vermeende bewijzen voor het bestaan van het bovennatuurlijke gelezen en gehoord, maar ben nog nooit een overtuigend bewijs tegengekomen. Vaak lijkt iets op het eerste gezicht bovennatuurlijk, maar blijkt het bij nader inzien toch om aardse zaken te gaan. "Bord en kruis" ken ik niet, maar het lijkt op glaasje draaien of het ouijabord. Het schijnbare bovennatuurlijke effect wordt veroorzaakt door onbewuste handelingen. Zie ook hier hoe twee goochelaars demonstreren dat het aardse fenomenen zijn. Bedenk ook dat het feit dat iemand betrouwbaar is, niet wil zeggen dat het klopt wat diegene zegt. Iemand kan immers te goeder trouw iets zeggen wat onwaar is. Vaak kun je op internet aardse verklaringen vinden voor vermeende bovennatuurlijke fenomenen. 

Met vriendelijke groet,

Bart Klink

Wie zijn er online?

We hebben 55 gasten en geen leden online

Geef je mening

Welke positie over het bestaan van god(en) onderschrijft u?

Bekende atheïsten

Ellen JohnsonEllen Johnson, President van de organisatie American Atheists van 1995 tot 2008, activiste voor de rechten van atheïsten en scheiding van kerk en staat in de Verenigde Staten.

Citaat

Religion is based, I think, primarily and mainly upon fear. It is partly the terror of the unknown and partly, as I have said, the wish to feel that you have a kind of elder brother who will stand by you in all your troubles and disputes. Fear is the basis of the whole thing -- fear of the mysterious, fear of defeat, fear of death. Fear is the parent of cruelty, and therefore it is no wonder if cruelty and religion have gone hand in hand. It is because fear is at the basis of those two things. In this world we can now begin a little to understand things, and a little to master them by help of science, which has forced its way step by step against the Christian religion, against the churches, and against the opposition of all the old precepts. Science can help us to get over this craven fear in which mankind has lived for so many generations. Science can teach us, and I think our own hearts can teach us, no longer to look around for imaginary supports, no longer to invent allies in the sky, but rather to look to our own efforts here below to make this world a better place to live in, instead of the sort of place that the churches in all these centuries have made it.

~ Bertrand Russell